Wil je een drijfverenanalyse
maken?

Ken je persoonlijke drijfveren

Persoonlijk drijfveren zijn als het ware aan de buitenkant van mensen ‘af te lezen’, door naar hun doelen, waarden en gedrag te kijken. Wat drijft hen? Waar gaan ze voor? Wat vinden ze blijkbaar van het grootste belang? Waar stoppen ze veel energie in en met welk doel?

 

Persoonlijke drijfveren zetten je aan tot bepaald gedrag, maar ook tot het maken van bepaalde keuzes en het stellen van bepaalde doelen.

Het maken van een  Profile Dynamics drijfverenprofiel

Persoonlijke drijfveren zijn meetbaar door het maken van een drijfverenanalyse. Het is belangrijk om te weten dat niemand slechts één drijfveer heeft. Bij volwassen mensen onderscheiden we bijna in alle gevallen zeven verschillende drijfveren. Echter de ene drijfveer is veel prominenter en krachtiger aanwezig dan de andere drijfveer. Je kunt dus zeggen dat voor de meeste mensen geldt dat één of twee drijfveren dominant zijn over de andere.

Iedere drijfveer heeft zijn eigen kenmerken, kwaliteiten, valkuilen, referentiekader, informatieverwerkingssysteem maar ook bijvoorbeeld visie op samenwerken of op klantgerichtheid.

Wat kun je doen met je bewustzijn op je persoonlijke drijfveren?

Inzicht in je persoonlijke drijfveren vergroot je zelfkennis en zelfinzicht. Je krijgt zicht op je ‘passies’ en kunt die (nog) gerichter opzoeken in je werk en/of in je privéleven. Het helpt je om passende loopbaankeuzes te maken en je persoonlijke kwaliteiten gerichter in te zetten. Ook kan het je helpen om gemakkelijker te kiezen in wat je graag doet en wat je goed kunt.

Daarnaast vergroot je inzicht in jouw eigen drijfveren ook jouw inzicht in de drijfveren van anderen. Dit vergemakkelijkt samenwerkingsprocessen en is met name voor mensen die ‘met andere mensen tot resultaten moeten komen’ een waardevol hulpmiddel.

Wat kunnen organisaties met het inzicht in de drijfveren van hun medewerkers?

Zoals je de drijfveren van een individueel persoon kunt benoemen, hebben ook teams en afdelingen hun eigen drijfverenprofiel. Dit is dan als het ware de optelsom van de individuele profielen van de medewerkers.

Zo is het belangrijk dat een salesteam voldoende van de doelgerichte en ‘scorende’ oranje drijfveer in huis heeft. En een facilitaire afdeling voldoende van de structurerende blauwe drijfveer. Vervolgens kun je ook kijken naar het profiel van de manager die zo’n team of zo’n afdeling aanstuurt. Als een manager bijvoorbeeld andere drijfveren heeft dan het team dat hij aanstuurt kan dit gemakkelijk tot ineffectieve aansturingsproblemen leiden.

Meer informatie over drijfveren en drijfveeranalyses vind je op de site www.profiledynamics.nl.

 

Copyright: scholts-changing.nl

Webdesign: Prode

×