Alle neuzen dezelfde kant op

Alle neuzen dezelfde kant op

Alle neuzen dezelfde kant op

We werken hard, een week lang, op een wijngaard in Zuid-Frankrijk, dichtbij Carcassonne. De wijnplanten zijn gesnoeid en moeten nu stuk voor stuk vastgezet worden aan een strak gespannen ijzeren draad. We laten met elkaar zo’n 24.000 planten door onze handen gaan en vinden het nog leuk ook! Het is begin maart, het waait en het hagelt, het is koud, de grond is nat en zompig en we ontvangen loon in natura.

Wat drijft mijn ‘teamgenoten’ en mijzelf om dit op vrijwillige basis te doen en met elkaar zo heel veel werk te verzetten?

De collega wijnboeren in de streek kijken met jaloezie en bewondering naar de wijngaard die zoveel arbeiders op de velden hebben staan. Hoe doen de eigenaren dat toch?

De reden dat ik daar aan het werk ben is dat ik de eigenaren leuke en inspirerende mensen vind waar ik graag voor werk, dat ik bevriend ben met een teamgenoot en de anderen als prettig gezelschap ervaar en dat het loon in natura (zijnde lekker eten en uiteraard wijn) mij zeer goed smaakt! Mijn teamgenoot Annemarie vindt het vooral heerlijk om de hele dag buiten te zijn. En Roel werkt graag met zijn handen als welkome afwisseling op zijn reguliere werk waarbij hij vooral zijn hoofd moet gebruiken. Dan is er nog Mieke, die zichzelf graag doelen stelt en per dag 15 rijen wil doen. Ze overtreft zichzelf en voelt zich iedere dag voldaan en tevreden.

Kortom: alle neuzen staan dezelfde kant op, iedereen heeft hetzelfde einddoel voor ogen (32.000 druivenplanten vastzetten) echter vanuit verschillende individuele motieven en drijfveren. En deze kunnen openlijk en naast elkaar bestaan. De individuele drijfveren kleuren de teamleden en inspireren de onderlinge communicatie en de werksfeer. Het is leuk dat mijn teamgenoten vanuit een andere motivatie naar hetzelfde einddoel werken!

Dit voorbeeld leidt tot 3 belangrijke voorwaarden voor effectief teamwork:

  1. Het einddoel of gewenste resultaat van de beoogde ‘teaminspanning’ moet voor ieder teamlid duidelijk, concreet en voldoende ‘levend’ zijn. Hier zorgt de teammanager voor. De teamleden worden aangestoken door het enthousiasme van de teamleider! De teamleider gelooft erin, en neemt het team hierin mee. Dit betreft dus een belangrijke competentie van een (team)manager.
  2. De teamleden zijn zich bewust (geworden)van hun eigen motieven en drijfveren om hun deel aan het gewenste einderesultaat te leveren. Ze weten wat ze er leuk aan vinden en waarom of waardoor ze gemotiveerd zijn om hun bijdrage te leveren. Ook in dit bewustwordingsproces speelt de teammanager een belangrijke rol.
  3. Er is ruimte en wederzijdse acceptatie voor ieders motieven en drijfveren! Ieder ‘mag’ zijn eigen individuele motivatie hebben om een bijdrage te leveren aan het einddoel en deze motivatie ook verwoorden, zonder hierop afgewezen of beoordeeld te worden.

Het leuke is dat, als je weet waarom of waarvoor je het doet (dus bewust bent van je motieven en drijfveren) je ook eerder, bewuster en meer geniet je werk en jouw bijdrage aan het einddoel.

Volgend jaar ga ik weer naar de wijngaard! En mijn teamgenoten ook!

Copyright: scholts-changing.nl

Webdesign: Prode

×